• Verstopping Wijk West bij Kwartierdienst NS

    Dat overgangwegen aan de Horsterweg en de oversteek van de Telgterweg naar de Hamburgerweg gevreesd zijn door menig inwoner uit wijk West was al bekend. De Horsterweg staat zelfs bovenaan de ranglijsten van ProRail met overwegen tussen Harderwijk en Amersfoort die het langst gesloten zijn, blijkt uit een onderzoek dat jaren geleden is gedeeld met de gemeenteraad. In dat licht maken we ons als CDA Ermelo zorgen over het bericht dat tussen Harderwijk en Utrecht in de spits het aantal treinen op het traject fors toeneemt. Reden voor woordvoerder Te Brake om het college aan de tand te voelen.
    De toename van het aantal treinen zal erin resulteren dat de mobiliteit van wijk West richting het centrum nog meer dan nu al onder druk zal komen te staan. Doordat de spoorbomen nu al zo lang dicht zijn, ervaren veel inwoners dat Ermelo wordt opgedeeld in twee losse onderdelen waarbij het spoor de natuurlijke grens is. ‘Vooral bij calamiteiten kan dat een fors probleem zijn voor de hulpdiensten zoals politie, ambulance en brandweer’ stelt Dick te Brake, woordvoerder infrastructuur namens de christendemocraten. ‘Het is in die zin verschrikkelijk jammer dat die extra kwartierdienst in de spits niet stopt op het station Ermelo. Daardoor hebben we niet de lusten van een toename van de mobiliteit door extra treinverkeer, maar wel de lasten vanwege nog meer dichte overgangen op trajecten die al in de top van Nederland staan qua drukste overgangen.’

    Het CDA Ermelo heeft daarom schriftelijke vragen gesteld aan het college van B&W. Zij wil weten of het college in gesprek treedt met ProRail om deze problematiek aan te kaarten. In gemeenten met vergelijkbare problematiek in de regio wordt gewerkt aan een ondertunneling van de spoorlijnen. ‘Zo ver willen we niet direct gaan, maar we willen wel dat het college alles doet wat in haar macht ligt, om de doorstromingen vanuit wijk West naar het centrum te ontzien’ besluit te Brake.